După mai multe conversații avute în ultimul an cu tot felul de tineri care au intrat pe piața muncii în diferite domenii, noi am ajuns la o concluzie. Cu excepția cazului în care ai mult noroc, probabil că nu vei face ceea ce ai învățat să faci. Primul loc de muncă este adesea haotic. Grosso modo, există o mulțime de lucruri noi la care te aștepți și despre care nu ți-a vorbit nimeni niciodată. Succesul de care te-ai bucurat pe vremea când erai la școală nu va fi ușor de reprodus – suficient de repede – în prezent. Pe termen lung, dacă ai abilități bune și o etică de muncă solidă, probabil că nu vei avea probleme. Dar pe termen mai scurt: Fii pregătit să fii nepregătit.

Realitatea este că managerii au ultimul cuvânt și așa ar trebui să fie. Cerințele de afaceri ale momentului dictează ce nevoi are o companie de la angajații săi, iar aceste nevoi se schimbă tot timpul.

Deși adaptarea la incertitudinea noilor circumstanțe din planul angajării reprezintă o provocare pentru angajații din orice generație, este posibil ca aceste provocări să fie resimțite și mai mult de tineri. În ansamblu, aceștia sunt obișnuiți cu un nivel relativ ridicat de feedback pozitiv și succes. Secretul gestionării tinerilor se poate rezuma la  coaching-ul și feedback-ul de dezvoltare decât cu tehnicile tradiționale de management, bazate pe comandă și control. „Într-o analiză a testelor psihologice efectuate pe 1,4 milioane de studenți din 1938 până în prezent, s-a constatat că tinerii de-acum au o stimă de sine mai mare, dar și mai multă anxietate și o nevoie mai mare de a fi lăudați”, a menționat cercetarea realizată de SuccessFactors în parteneriat cu Oxford Economics.

Un exemplu concludent în acest sens ar fi cel al lui Victor Lipman, expert în leadership și management: “Când am început în afaceri cu mult timp în urmă (acum mi se pare că au trecut câteva milenii), credeam inițial că am fost angajat pentru că aveam pregătire de jurnalist și puteam lega câteva propoziții fără să par complet incoerent și eram convins că voi scrie materiale de marketing. Dar din ziua în care am fost angajat și până în ziua în care am început efectiv să lucrez, s-au schimbat necesitățile companiei în raport cu personalul. Pierduseră un angajat vechi, așa că m-am trezit în mod neașteptat la cârma unui program de marketing direct prin corespondență (făcând toate greșelile posibile, desigur), un program despre care nu știam nimic. Din fericire, deoarece abia mă mutasem în zonă și petrecusem ultimele șase luni lucrând mai întâi la o fermă și apoi la o fabrică foarte friguroasă, mi s-a părut grozav că mă aflam într-un birou călduros și aveam un loc de muncă, oricum era el, cu salariu și beneficii. Frigul e cel mai bun factor motivațional. Așa că am învățat cu bucurie despre industria marketingului prin corespondență. Nu am fost niciodată expert, dar am dobândit competență în acest sens. Am rămas 26 de ani la acea companie, obținând un MBA în această perioadă și ajungând manager. Niciodată nu am ajuns exact unde voiam să ajung. Niciodată nu am avut parte de ce m-am așteptat.”

După cum se poate observa, o mare parte din percepția noastră asupra realității se bazează pe așteptările noastre de la ea. Dacă ești convins că vei avea un drum ușor, deja stabilit, s-ar putea să constați că ai de fapt o călătorie plină de dificultăți care mai de care mai complexe.

Dar cu cât ești mai pregătit mental să nu fii pregătit, cu atât îți va fi mai ușor să te confrunți cu obstacole, dezamăgiri și ambiguități. Și cu atât vei fi mai pregătit să faci față cu succes incertitudinii când te vei confrunta cu ea, mai devreme sau mai târziu.

Și pentru mai multe informații și sfaturi din psihologie, urmărește-ne pe Facebook, Instagram și LinkedIn.