Lumea muncii este într-o continuă – și accelerată – schimbare. Au apărut posturi care nu existau cu cinci sau zece ani în urmă. Am lăsat în urmă ideea că vom rămâne fideli unei singure cariere întreaga viață.

Când se aduce în discuție subiectul consilierii în carieră, bănuiesc că mulți se gândesc la anii de liceu când la ora de dirigenție era invitat un consilier care îți vorbea despre ce ar trebui să faci într-o bună zi. Dar lumea a progresat mult, nu-i așa?

Consilierea în carieră presupune mult mai mult decât simpla selectare a unei profesii pe care să o realizezi pentru tot restul vieții. Alegerea unei cariere este văzută de mulți ca încercare de a se integra în societate – de exemplu în rolul de profesor sau instalator – și de a aduce o contribuție socială.

Astăzi, consilierii în carieră consideră că este esențial să se identifice „durerea” originală a unei persoane. Aceasta oferă punctul de pornire și scenariul de viață asociat carierei.

Consilierii în carieră se străduiesc să-i ajute pe oameni să facă față durerii – și să le faciliteze utilizarea acesteia pentru a-i ajuta pe ceilalți. În acest proces, își pot vindeca propriile răni sufletești și pot aduce contribuții sociale. Unii înțeleg cu greu că fiecare poveste de viață începe cu durere. Cercetările mele și ale altora sugerează că persoanele cu cele mai mari realizări în carieră înțeleg importanța durerii în orice poveste de viață: cu cât suferi și te zbați mai mult, cu atât trebuie să te străduiești să îți demonstrezi valoarea.

De ce este consilierea în carieră atât de importantă?

Odată ce știu către ce se îndreaptă, oamenii devin în general motivați să lucreze din greu pentru a-și atinge obiectivele.

Ei consultă consilieri în carieră atunci când ajung la o răscruce de drumuri „naturală”, adică atunci când trebuie să aleagă o școală, o universitate, un domeniu de studiu sau o oportunitate de angajare. Un al doilea grup consultă consilierii în carieră atunci când are îndoieli cu privire la alegerea realizată în ceea ce privește școlile, disciplinele, universitățile, carierele sau angajatorii. În toate aceste cazuri, viitorul își face deja simțită prezența: vechile metode nu mai sunt utile.

Angajații se confruntă din ce în ce mai mult în era postmodernă cu impactul schimbărilor asupra locului de muncă. Ei se află la răscruce de drumuri, ținând piept unor tranziții repetate. Ezită pentru că sunt nesiguri cu privire la calea de urmat. Dar consilierii în carieră le permit să-și spună povestea vieții profesionale. Aceasta le permite să fie conștienți de ce au de spus, prin revizuirea momentelor de turnură cu care s-au confruntat în trecut, devenind în acest mod capabili să le facă față celor din prezent.

Cui îi revine responsabilitatea de a stabili mecanisme de consiliere în carieră? Școlilor și universităților? Poate guvernului?

Aș fi tentat să cred că totul începe cu guvernul. Dar o serie de alte părți interesate sunt, de asemenea, responsabile: departamentele de educație și muncă; instituțiile de educație primară, secundară și terțiară; organismele profesionale și autoritățile de calificare; agențiile de dezvoltare a tinerilor, practicienii privați și organizațiile non-profit.

De asemenea, nu trebuie subestimat rolul părinților, al profesorilor, al modelelor și al grupului de colegi ai unei persoane. Societatea are responsabilitatea colectivă de a se asigura că fiecărei persoane i se oferă acces la consiliere în carieră. De altfel, consilierea postmodernă în carieră poate ajuta persoanele „invizibile” și „fără voce” care au nevoie disperată de consiliere în carieră pentru a deveni „vizibile” și ascultate.

În ce măsură cercetarea pe care ai realizat-o și experiența ta sugerează că oamenii folosesc servicii de consiliere în carieră în Africa de Sud, unde te afli? Ce îi împiedică pe oameni să apeleze la consilierea în carieră?

Din păcate, doar un mic procent al sud-africanilor au acces la consiliere în carieră. Consilierea în carieră în Africa în general încă mai este bazată pe convingerea că clienții trebuie „testați” de consilieri pentru a li se evalua profilurile de personalitate și a fi ajutați să găsească „cea mai bună potrivire” între trăsăturile lor de personalitate și trăsăturile necesare pentru a executa cu succes sarcinile profesionale. Oamenii speră să li se spună ce cariere ar trebui să aleagă.

Mai mult, consilierea în carieră furnizată de practicienii privați este prea costisitoare pentru a putea fi accesată de persoanele sărace care constituie marea majoritate a sud-africanilor.

Prea puțini profesori sunt instruiți să administreze adecvat consilierea în carieră. Nici introducerea orientării în viață ca materie la școală nu a soluționat problema. Puțini dintre profesorii care predau în prezent această materie au fost instruiți adecvat pentru a administra consilierea în carieră.

Se lucrează la îmbunătățirea consilierii în carieră la nivel național. Autoritatea sud-africană pentru calificări, de exemplu, a dezvoltat o linie directă de orientare în carieră care nu presupune doar să li se spună candidaților ce trebuie să facă de către un profesionist. Guvernul lucrează la un plan pentru dezvoltarea și implementarea unui sistem de servicii de dezvoltare a carierei în Africa de Sud, pe trei niveluri.

Lumea muncii se schimbă în mod constant. Avem astăzi locuri de muncă care nu existau acum zece sau chiar cinci ani. În ce măsură se adaptează consilierea în carieră la aceste schimbări?

Departamentul Muncii din SUA estimează că 65% dintre școlarii de astăzi vor ajunge să lucreze pe posturi care nu există în prezent.

Schimbarea este noua normalitate. Din acest motiv, consilierii în carieră trebuie să-și desfășoare munca în așa fel încât clienții lor să devină adaptabili în carieră și, în primul rând, să fie angajabili. Este vital ca elevii și studenții să dobândească acele abilități care îi vor ajuta nu numai să supraviețuiască, dar și să prospere în vremuri de schimbare. Consilierii în carieră trebuie să fie la curent cu elementele de bază ale „consilierii pentru angajabilitate”.

Ei ar trebui să încerce să apeleze în activitatea lor la cele mai bune elemente din cadrul diferitelor abordări posibile. Misiunea lor ar trebui, în definitiv, să fie găsirea celor mai bune modalități de se face utili clienților.

Și pentru mai multe informații și sfaturi din psihologie, urmărește-ne pe Facebook, Instagram și LinkedIn.