O treime din viața noastră o petrecem la locul de muncă. Extrem de mult timp!

Conform unui sondaj de opinie la nivel global, făcut de Gallup, doar 15% din miliardul de angajați full-time din lume se simt implicați în meseria lor. Asta înseamnă că 85% din oameni sunt nefericiți cu job-ul lor. Tu din ce categorie faci parte?

  1. Ascultă-ți inima: ce simți cu adevărat?

Cu toții știm (sau sperăm) că un job bun înseamnă o viață bună. Ce înseamnă un job bun? Dincolo de aspectul material, felul în care ne simțim la serviciu influențează mai multe aspecte din viață noastră personală, conform cercetătorilor în domeniu.

Găsește-ți câteva minute libere pe care să le petreci cu ține însuți/însăți și întreabă-te: chiar îmi place ceea ce fac? Fii sincer și notează-ți care este primul sentiment pe care îl simți – primul și atât.

Apoi observă și notează cum te simți în viața de zi cu zi- ai sentimente în general pozitive sau negative? De câte ori te uiți la ceas, de-a lungul unei zile lucrătoare? Ok, atunci încearcă să descrii 5 lucruri care îți plac la actualul loc de muncă… Ooops… întâmpini ceva probleme? În acest caz, gândește-te serios dacă ești pe drumul corect. Vestea bună este că poți schimba oricând acest drum. Tot ce trebuie să faci este să urmezi câțiva pași, cu fermitate și perseverență.

  1. Pentru că sunt fericit! (chiar ești?)

Probabil ai auzit de multe ori că fericirea și bunăstarea zilnică trebuie puse mai presus de orice…dar oare aplicăm aceste principii și în cazul carierei? Dacă fericirea și bunăstarea zilnică sunt valori importante pentru ține, iată câteva idei care să te ajute să le concretizezi: începe prin a te întreba ce job ai avea dacă nu ar exista nimic care să te oprească? Nu ne referim totuși la a deveni brusc un laureat al premiului Nobel în mecanică cuantică (deși, dacă acesta este visul tău, vei avea nevoie de mult studiu și timp ce-i drept, dar cu siguranță merită să încerci). Ce-ți stârnește interesul, curiozitatea, însă? Poate un hobby sau vreo materie din școală la care ai excelat? Ia o hârtie și creează o lista cu 20 de lucruri care te fac fericit, dintre care 10 să fie legate de serviciu.

Această mică- dar importantă – sarcină te va ajuta să identifici dacă job-ul pe care îl ai reprezintă o componentă reală a fericirii și bunăstării tale zilnice. Întreabă-te – este important pentru mine să fiu fericit la serviciu?

  1. Cioc-cioc? Cine-i? Chiar tu.

A fi interesat de un domeniu și a fi pregătit pentru acel domeniu sunt 2 lucruri foarte diferite. Există însă o scurtătură: tipul de personalitate pe care îl ai și preferințele ce îi corespund îți pot ușura munca într-un domeniu și o pot îngreuna în altul. Acest lucru se întâmplă pentru că satisfacția la locul de muncă atinge apogeul atunci când job-ul tău implică trăsăturile principale ale personalității tale, crescând nivelul de împlinire profesională atunci când se aliniază cu atitudinea, valorile și preferințele tale.

Ți-ar plăcea să descoperi ce potențial ascuns ai? Cei mai mulți oameni sunt interesați de propria cunoaștere, folosind în acest sens diferite instrumente de testare și analiză. Dacă și tu ești curios, următorul pas important pe care trebuie să-l faci este să-ți testezi abilitățile. Astfel de teste, ca cel propus de VIA, te ajută să-ți descoperi atât de multe straturi ale personalității…  vei afla dacă eștirealist, investigativ, artistic, social sau întreprinzător. Învățând mai multe despre abilitățile tale, vei reuși să înțelegi ce job ți se potrivește cel mai bine, pentru că:

  • Organizatorul orientat către detalii va lucra cel mai bine în administrație sau finanțe
  • Artistul va fi fericit lucrând în design, marketing, relații publice, teatru
  • Întreprinzătorul se va simți cel mai bine în afaceri, finanțe, drept sau guvern
  • Socialii se vor regăsi în medicină, educație sau servicii sociale.

În mod ideal, ar trebui să îți testezi abilitățile și să verifici job-urile compatibile – curios dacă al tău se află printre acestea?

  1. Vocația: perechea perfectă!

Pe lângă abilități, mai există însă două aspecte importante care contribuie la felul în care te simți la job: sentimentul de a contribui și nevoia de a crește/progresa. Progresezi în fiecare zi? Înveți ceva nou? Cum contribui la un bine, la un ideal, pentru lumea înconjurătoare? Când valorile tale se aliniază cu valorile companiei și cu ceea ce faci pentru a-ți câștiga existența, vei găsi ușor metode de a contribui folosindu-ți talentele. Japonezii au un concept interesant care te poate ajuta să-ți găsești aceste super-puteri: ikigai – acea abilitate specială care apare atunci când combini ceea ce-ți place cu ceea la ce ești bun, cu ceea ce are nevoie societatea și cu ceea pentru ce poți fi plătit. Ikigai reprezintă punctul unde pasiunea, profesia, vocația și misiunea ta se întâlnesc. Job-ul tău actual este și ikigai-ul tău? 😊

Experții noștri în psihologie de la VIA sunt aici pentru a te ajuta să îți testezi abilitățile și să îți descoperi Ikigai-ul.

Ne-ar face mare plăcere să ne spui părerea ta despre cele exprimate în articol!

Urmărește-ne pe Facebook, Instagram și LinkedIn😊